Новини
Довіряй, але перевіряй. FactСheck як невід'ємний інформаційний фільтр в епоху постправди
FactСheck як невід'ємний інформаційний фільтр в епоху постправди
У межах ранкового блоку програми XV Міжнародного PR-Фестивалю відбудеться панельна дискусія «Технології FactСheсk і вірогідність інформації ЗМІ».
FactСheсk («фактчекінг», «перевірка фактів») – журналістська, редакторська методика, яка сьогодні набуває особливого значення не тільки для мас-медіа. У журналістиці перевірка інформації на вірогідність є невід'ємною частиною внутрішньої кухні, важливої складовою іміджу конкретного ЗМІ, а її результат характеризує рівень якості матеріалу. Навіть якщо йдеться про таблоїди, об'єктивність і неупередженість подання матеріалу не можна відкидати повністю.
Однак в епоху постправди стало прийнятно, коли недостовірна інформація подається як факт із метою маніпуляції суспільною думкою.
«Наше суспільство сьогодні практично всеїдне щодо сприйняття інформації, – говорить голова Оргкомітету XV Міжнародного PR-Фестивалю, віце-президент Української PR-Ліги Олена Дерев’янко. – Головне, щоб її правильно подали «до столу». Яскрава «обгортка» у вигляді гучного заголовка, два-три відповідним чином оброблені «смажені факти», інтрига а-ля «ще не таке буде!», «дрібка перцю» мейнстримовської критики – і «страві» гарантовано успіх у широкої аудиторії. А «рецепт», тобто інформаційний патерн, напевно розійдеться «по руках». І мізках (чи тому, що їх заміняє в «інтелектуальної» більшості). Роль правди у цьому випадку мінімальна. Насправді, чим абсурдніший зміст, тим більший апетит».
Тому сьогодні, коли факти з легкістю замінюються фейками та фактоїдами, основною зброєю і професіоналів, і звичайних споживачів інформації стають сумнів, логіка та здоровий глузд.
Олена Дерев’янко вважає: «Чи можна розглядати фактчекінг як 100-відсоткову «сироватку» від інформаційного зараження? Швидше за все, ні. Але його можна використовувати як допоміжний діагностичний інструмент, скажімо, як тонометр або термометр. Не поглинаючи інформацію без аналізу й контролю, ми вже одержуємо шанс не стати абсолютними заручниками інформаційних маніпуляторів. До речі, значна частина відповідальності за налагодження зв'язків суспільства з реальністю сьогодні лежить на фахівцях зі зв'язків із громадськістю. Ми маємо знання та досвід для того, щоб відокремлювати зерна від плевелів у інформаційному просторі й, використовуючи логіку «від зворотного», проводити той самий фактчекінг. Віднімаючи від постправди неправдиву частину, ми одержуємо деяке асимптотичне наближення до реальності».
На XV Міжнародному PR-Фестивалі аналізувати технології й ефективність фактчекінгу будуть провідні експерти в сфері комунікацій: директор з розвитку інтернет-проекту Realist Денис Безлюдько; шеф-редактор порталу «КиевВласть» Ігор Дармостук; заступник головного редактора сайту Strana.ua Світлана Крюкова; директор зі стратегічного маркетингу каналу «1+1» Олена Мартинова; політтехнолог Дмитро Касьянов; незалежний експерт Олександр Клімашевський.
Дискусія обіцяє бути захоплюючою та інформативною.
Нагадаємо, що Міжнародний PR-Фестиваль традиційно проводиться під егідою Української PR-Ліги, а його генеральним організаційним партнером є агентство PR-Service, яке багато років займає лідируючі позиції на українському ринку PR-послуг.